مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد ویژه روز زیارتی امام‌رضا‌(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قائل‌شدن حق بازتعریف فضاهای شهری برای شهروندان آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی، توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری در مشهد | مدیریت شهری، متمرکز بر توسعه فرهنگ زیارت است + فیلم ۴۲۲ واحد مسکونی شهری که درپی سیلاب مشهد آسیب‌ دیده‌اند، نیاز به بازسازی دارند اعمال‌قانون ۲ هزار و ۶۲ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۳ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان آزادی و میدان سپاد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف هم‌زمان با کامیون و سواری در مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) بازسازی آسیب‌های ناشی از سیلاب در مشهد سرعت می‌گیرد + فیلم مصدومیت ۲۴ نفر در خراسان‌رضوی بر اثر حوادث ترافیکی طی شب گذشته (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) آغاز به‌کار نخستین نمایشگاه کشت گلخانه‌ای و تجهیزات وابسته در مشهد | معرفی دستاورد‌های حوزه تجهیزات منزل با حضور ۸۶ تولیدکننده ایرانی + فیلم برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مشهد نیازمند بررسی بیشتر و جدی‌تری است فرماندار مشهد: سیلاب اخیر مشهد طی دو قرن گذشته بی‌سابقه بوده است
سرخط خبرها

زمان بهره برداری از کانال «باغو» در منطقه ۳ شهرداری مشهد اعلام شد

  • کد خبر: ۲۲۸۲۸۰
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
زمان بهره برداری از کانال «باغو» در منطقه ۳ شهرداری مشهد اعلام شد
شهردار منطقه ۳ مشهد اعلام کرد: احداث کانال باغو با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد درحال انجام است.

به گزارش شهرآرانیوز، آبیاری صیفی‌جات با‌پساب خانگی، معضلی است که از حدود دو دهه پیش با هدایت فاضلاب کشف‌رود به زمین‌های کشاورزی اطراف مشهد آغاز شد و این روز‌ها بسیار بغرنج و مسئله‌ساز شده است. حالا هرجای شهر که‌اگو وجود نداشته باشد و فاضلاب خانگی مردم به معابر هدایت شود، بی‌شک زمینی کشاورزی وجود خواهد داشت که آب فاضلاب به آن بریزد. سال گذشته ساکنان محله مهرمادر به این اتفاق باورنکردنی اشاره کردند و در فهرست گلایه‌های اصلی آنان بود.

براساس قانون، آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام و‌پساب تصفیه‌نشده ممنوع است. براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی ماده ۱۵، حفاظت از خاک و ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، باید با‌متخلفان برخورد شود و‌حتی درصورت لزوم، مزرعه معدوم شود.

براین‌اساس و به‌استناد همین قانون، در گزارشی از‌شهرداری منطقه ۳ مشهد، مرکز بهداشت استان و اداره جهاد کشاورزی مشهد، وجود این معضل و‌چاه‌های فاضلاب خانگی را که اصلی‌ترین منبع تغذیه آبیاری سبزی و صیفی‌جات در زمین‌های کشاورزی مهرمادر است، پیگیری کردیم. سرانجام این پیگیری‌ها به این نتیجه رسید که نهاد‌ها از این بحران آگاه شوند و موضوع را در دستورکار قرار دهند. 

با گذشت یک‌سال و در پیگیری دوباره که چند روز پیش همراه با ساکنان محله مهرمادر داشتیم، به همان نقاط آلوده رفتیم که متأسفانه هیچ تغییر خاصی ایجاد نشده بود و همچنان آبشار فاضلاب در انتهای کوچه یوسف‌زاده ۲۴ به زمین‌های کشاورزی مجاور سرازیر می‌شد. ظاهرا برای مسئولان شهری مهم نیست که محصولات این زمین‌های کشاورزی در شهر فروخته می‌شوند و شهروندان از آنها استفاده می‌کنند.

ورود پساب خانگی به زمین‌های کشاورزی

در گزارش قبلی، شهروندان با بیان اینکه بوستان آلاله در انتهای کوچه‌های یوسف‌زاده ۲۲ و ۲۴ از لحاظ روشنایی وضع مناسبی ندارد و به نقطه کور تبدیل شده است، گفته بودند معضل دیگر بوستان آلاله این است که همه فاضلاب خانگی محله به‌انت‌های کوچه یوسف‌زاده ۲۴ سرازیر می‌شود. تا جایی که همه آن فاضلاب با طی مسیری کوتاه به زمین‌های کشاورزی مجاور سرازیر می‌شود. در این قسمت صیفی‌جات با فاضلاب خانگی آبیاری می‌شود و هیچ نظارتی بر موضوع سلامت و بهداشت این محصولات وجود ندارد.

 در بازدید دوباره ما از انتهای این کوچه، همچنان آبشاری از فاضلاب خانگی درحال سرازیرشدن به زمین‌های کشاورزی مجاور بود. بوی تعفن فضا را پر کرده بود و امکان ایستادن بیشتر از یک‌دقیقه وجود نداشت. یکی از ساکنان محله، ما را به انتهای خیابان مهرمادر ۲۹ برد و در آن نقطه نیز وضعیت به همین روال است.
پساب خانگی از طریق جوی‌هایی به زمین‌های کشاورزی می‌ریزد و زمین‌های کشاورزی نیز سرسبز و پر از محصول گوجه فرنگی، بادمجان و گندم هستند.

در گزارش قبلی، شهردار وقت منطقه ۳ درباره رهاسازی فاضلاب خانگی در کوچه‌ها و سرازیرشدن آن در زمین‌های کشاورزی گفته بود: «برای ساخت کانال انتهای کوچه یوسف‌زاده اعتباری پیش‌بینی شده است تا مشکل تجمع آب‌های سطحی برطرف شود. البته رهاسازی پساب خانه‌ها در معبر، غیرقانونی و غیربهداشتی است که خودش دلیل ایجاد این مشکل است و ساکنان باید همکاری کنند.»

تابستان و قول پایان احداث کانال

کم‌عرض‌بودن خیابان مهرمادر

در گزارش سال گذشته، شهروندان از عرض کم خیابان مهرمادر گله داشتند و خواستار تعریض آن بودند که شهردار وقت منطقه ۳ گفته بود معبر مهرمادر در محور‌های مختلف با عرض‌های مختلف پیش‌بینی شده است. خیابان در قسمت ابتدایی و در همسایگی آرامگاه خواجه‌ربیع ۳۵ حدود ۴۵ متر عرض دارد، ولی در ادامه با کاهش عرض به‌صورت تدریجی، این عدد به ۳۰ متر می‌رسد. درنهایت حدفاصل مهرمادر ۷ تا ۲۷ عرض معبر حدود ۲۰ متر است. باتوجه‌به زمان‌بربودن تملک و هزینه زیاد آن، ایجاد مسیر دسترسی خیابان مهرمادر به خیابان گلشاد در برنامه کاری قرار دارد که بعد از تملک و اجرای آن، مسیر مهرمادر و خیابان گلشاد یک‌طرفه خواهد شد.

نبود زمین ورزشی

شهروندان در تریبون مردمی سال گذشته گفته بودند که این محله از لحاظ سرانه ورزشی وضعیت نامطلوبی دارد و جوانان محله فضایی برای ورزش ندارند. از شهرداری درخواست داریم که به این مشکل محله نیز رسیدگی کند و زمین خاکی انتهای مهرمادر ۱۹ را به فضای ورزشی اختصاص دهد.

شهردار وقت منطقه ۳ درباره ساخت سالن ورزشی در انتهای کوچه مهرمادر ۱۹ گفته بود زمین سمت شمال بوستان برای ساخت سالن ورزشی تملک شده است. همچنین این محل به‌صورت زمین روباز چمن و آسفالت خواهد شد. اعتبار اجرای آن نیز در اعتبارات زودبازده سال ۱۴۰۲‌پیش‌بینی شده است؛ بنابراین در شش ماه نخست عملیات ساخت این پروژه آغاز خواهد شد.

اتمام کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در تابستان

در پیگیری دوباره از شهردار منطقه ۳، درباره این قول‌ها سیدعلی حسینی ملک‌آباد پاسخگوست. او درباره وضعیت رهاسازی پساب خانگی در معابر محله مهرمادر این‌طور توضیح می‌دهد: برای رفع مشکل آب‌های سطحی منطقه یادشده احداث کانال باغو با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد درحال انجام است و در تابستان امسال تمام می‌شود. ضمنا در پروژه تجهیز باغو روشنایی پارک نیز بازپیرایی می‌شود.

او درباره تعریض خیابان مهرمادر نیز بیان می‌کند: باتوجه‌به هزینه زیاد تملک، امکان تعریض خیابان مهرمادر نیست. اکنون از مهرمادر۳۴ به‌سمت گلشاد۳۱و۳۳ راه دسترسی وجود دارد و امسال یک راه از محدوده انتهای مهرمادر به‌سمت گلشاد برنامه‌ریزی شده و در مرحله مطالعات اجرایی است.

شهردار منطقه ۳ درباره احداث زمین ورزشی در محله مهرمادر می‌گوید: عملیات احداث زمین چمن روباز انتهای مهرمادر۱۹ آغاز شده است و امسال با اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی به اتمام می‌رسد.

تابستان و قول پایان احداث کانال

پیگیری سرنوشت قول‌های محله مهرمادر و چند خبر خوش

تا پایان سال
احداث زمین ورزشی

سرانه ورزشی محله مهرمادر یکی از گله‌مندی‌های ساکنان این محله است. آنها سال گذشته و در تریبون مردمی شهرآرا خواستار افزایش فضای ورزشی این محله شدند. در آن گزارش از تملک زمین در سمت شمال بوستان برای ساخت سالن ورزشی خبر داده شد. در پیگیری جدید، شهردار منطقه ۳ پایان سال را زمان اتمام احداث این زمین ورزشی اعلام کرده است.

تا تابستان
اتمام کانال جمع‌آوری فاضلاب

معضل رهاشدگی فاضلاب انتهای کوچه یوسف‌زاده ۲۴ و استفاده از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی یکی از دغدغه‌های ساکنان محله بود. در آن گزارش به ایجاد یک کانال در انتهای کوچه یوسف‌زاده برای حل مشکل تجمع آب‌های سطحی اشاره شد. در پیگیری دوباره گفته شد که احداث کانال باغو با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد درحال انجام است و تابستان امسال تمام می‌شود. 

تا پایان سال
ایجاد مسیر از مهرمادر به گلشاد

سال گذشته، شهروندان از عرض کم خیابان مهرمادر گله داشتند و خواستار تعریض آن بودند. در پیگیری دوباره، شهردار منطقه ۳ این‌طور گفت که باتوجه‌به هزینه زیاد تملک، امکان تعریض خیابان مهرمادر نیست. اکنون از مهرمادر۳۴ به‌سمت گلشاد۳۱و۳۳ راه دسترسی وجود دارد و امسال یک راه از محدوده انتهای مهرمادر به‌سمت گلشاد برنامه‌ریزی شده و در مرحله مطالعات اجرایی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->